Skrivkonsten på väg att dö ut?

I dagens DN skriver Sven Öhman (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=610252)
bland annat om skrivkonstens kris. Huvudboven och anledningen till att vi är på väg tillbaka till en utbredd, global analfabetism tycks enligt honom vara talteknologitjänsterna på Internet och i mobiltelefoner, men tecknen på att läs- och skrivkonsten kommer att vara reserverad för en liten elit inom en tämligen snar framtid är många. Alltid lika provocerande – jag ser fram emot många debattinlägg i frågan!

En annan men ändå likartad vinkling på frågan kan man hitta i en numera klassisk framtidsvision med lingvistikanknytning från fiktionens värld: i Suzette Haden Elgins trilogi Native Tongue. Där är nämligen kunskaperna i främmande språk (inklusive utomjordingarnas diton) reserverade för lingvister. Läs mer om lingvisten och författaren, hennes produktion och det av henne konstruerade språket láadan på http://www.sfwa.org/members/elgin/. Och läs för all del själva trilogin – ett nöje som dina barnbarn enligt Sven Öhman kanske inte längre kan unna sig!

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Skrivkonsten på väg att dö ut?

  1. Rickard Franzén skriver:

    Akustisk Förorening

    Jag kan riktigt höra reklamen i tunnelbanan försöka överrösta och tala i munnen på varandra  – eller valafficherna i valtider  – " lyssna inte på den där , det där är struntprat ". Eller alla skyltar generellt – det blir ett väldigt pladdrande.  Nej det tysta, visuella språket är nog ganska oumbärligt i vårt samhälle.

  2. p skriver:

    Håller helt och hållet med Sven Öhman. Se för fan till att era barn lär sig läsa och skriva ordentligt, för inte särdeles många ungdomar kan det. Jag undervisar på gymnasiet och kan inte göra annat än fundera över hur undermålig läs- och skrivförmågan är bland många av de elever jag undervisar.

  3. Susanne skriver:

    Ibland brukar jag roa mig med att diskutera vad nästa Gutenbergianska paradigmskifte kommer att vara – grundläggande informationsutveckling som förändrar samhället. Det kan vara som Rickard säger att den tysta, visuella kommunikationen har stora fördelar gentemot den auditiva, men kan det uppstå en situation där nackdelarna med att inte längre begagna sig av (så mycket) skriftspråk övervägs av fördelarna?

    (På tal om skyltarna – det finns en härlig scen i Minority Report där skyltar scannar av vem som går förbi och skickar specialkomponerade reklammeddelanden till dem)

    Om vi gissar att förmåga att läsa skyltar och kortare varningstexter kommer att finnas kvar – skulle vi kunna ha ett samhälle där alla längre texter alltid presenterades auditivt och bildmässigt? Antingen kan du lyssna helt aktivt, eller så kan du slölyssna och använda händerna till nåt annat.

    Men textskanning, då? Vår förmåga att låta ögat glida över texten och plocka ut relevanta ord? Mm, den är viktig. Kan den kanske upphävas med att duktiga datorlingvister skapar en "skannings-inställning" på din ljuduppläsare, som vet vilka de viktigaste orden är (á la dagens sammanfattningsprogramvara, fast bättre) och snabbuppläser styckena emellan?

    Jag tycker tankegången är spännande!

  4. Östen Dahl skriver:

    Läs ordentligt!

    Hallå, p., läs Öhmans artikel en gång till! Han vill faktiskt att vi ska sluta lära folk att läsa och skriva:

    En grundlig revision av den svenska, en gång i tiden så framstående språkutbildningen tycks vara påkallad. Den skulle möta framtiden bäst om den – i stället för att klänga sig fast vid den borttynande skrivkonsten – kraftigt kunde satsa på att stärka förmågan att uttrycka sig muntligt, offentligt.

  5. Rickard Franzen skriver:

    länk

    Ett uppföljande inlägg om Öhmans artikel hittar den intresserade här:

    http://ling-map.ling.su.se/blog/blog_nk.php?q=96

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>