Fackterminologi

I bloggvärlden kan man hitta de mest besynnerliga saker. Mycket är stereotypt, och handlar mest om vilka kläder ifrågavarande bloggerska har på sig för dagen. Men ibland hittar man riktigt märkliga saker. En nylig favorit för min del är Rulltrappereparatören, med underrubriken En blogg om att serva rulltrappor i Flemingsberg.

Det roligaste med den är att den är en veritabel orgie i fackterminologi som man inte visste existerade. Det talas om fasmatarmarginal, remlängd, stegsatssiffror, klossgrin, fasmatningsrytm, skolvmuttrar, grenslag, instegsfäste och bänker.

Några exempel bara:

  • Skickade ut Pallers med sensskivan till verkstan. Han får köra gungpress på den ett par timmar.
  • Bad Kloonbürtel slänga med ett par mittställ och bulthämt. Tänker att jag ska gå igenom instegsfästena nu framöver.
  • Mätte slagfrekvens och satte blackertern på 1:an.
  • Flacken hade lagt sig mot bämmern och stagade inte matningen. Vi ställde den, kolvade om och lät den gå på ladd tills den var varm.
  • Pallers hade glömt starta svalen när han hade ställansvar senast vilket förklarar att bämmerlåset låg på 90 på samtliga enheter bortsett från 1:an som ju fått laddköra lite i fredags. Det är bara att tacka fan och hans moster för att vi inte bränt flackträffen på alla. Vi fick ta en var och blåsa i någon timme.
  • Har under morgonen varit på samtliga enheters frånslag och fläktkransar med mantris. Det minskar risken för att behöva gå in med tork eller skruva åt genomliggare.
  • 3:an brummar fint och det ska inte vara några problem att köra några vändor dalsläpp efter lite laddkörning. Vi ställde däremot 5:an ett tag, det skar sig mot stängselgrenen.
  • Blackertern ger 1, 4 – 1, 7. Vi har värmt flacktryckaren, matar på ladd och prövar lite med grenad koppling.
 
Och så finns det folk som tycker svenska är ordfattigt!
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Fackterminologi

  1. Mikael Parkvall skriver:

    Skönt också att se att reparatören får initierade kommentarer av sina läsare. En av dem noterar att det är ”Riktigt irriterande när golvbanden självvelar”, men påpekar också att ”Lirar synken fint med faderkortet så är det bara att köra full fasutmatning på utplattningen av klossarna”. En annan delar med sig av sina västkustska erfarenheter: ”Det går att klara sig utan bänker om man har riktigt stora kloningar. Så gör vi alltid i gbg”.

    Så lärde jag mig också att anledningen till att glovbandet går i annan hastighet än klossen beror på bristfällig kalibrering mellan glovbandsroteln och kraghjulsdrevet.

  2. Hissmannen skriver:

    Falsk flagg

    Jag hoppas att du är medveten om att den där bloggen, hur fascinerande den än är, är fejk från början till slut. Termerna är inte äkta vara.

  3. Hissmannen skriver:

    Termer

    Dock är den ett utmärkt exempel på hur vi i svenskan bygger ord och tekniska uttryck, så den låter trovärdig och är väldigt intressant språkmässigt sett.

  4. Mikael Parkvall skriver:

    Ajdå. Jo, tanken slog mig, men tyligen satsade jag på fel häst i slutändan ändå…

  5. Martin Persson skriver:

    Det är som sagt vackra ord, men hur i hela friden skulle man, om det nu hade varit på riktigt, uttala blackertern?

  6. Mikael Parkvall skriver:

    Just det vore väl inget problem. Vad skulle problemet vara med [blakɛʈɛɳ]?

  7. Jan Wiklund skriver:

    Povel

    Rulltrappsreparatören är ju nästan lika stor språkkonstnär som Povel Ramel: http://www.chordie.com/chord.pere/hem.passagen.se/surftore/text/lyrics/povel_rammel/balladen_om_eugen_cork.txt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>