Dumt förslag

Folkpartiets skolpolitiska arbetsgrupp föreslår att "ämnesundervisning på modersmål, till exempelvis i matte och samhällskunskap" inte längre bör tillåtas i grundskolan. Man kan till att börja med konstatera att detta är en intressant användning av ordet "modersmål". Om man tolkar "modersmål" på traditionellt sätt borde det här betyda att alla elever, svenskspråkiga såväl som alla andra, ska få undervisning enbart på något för dem främmande språk. Men så menar man förstås inte, utan "modersmål" står här för "andra språk än svenska", vilket betyder att ordet har fått exakt motsatt betydelse mot vad det hade när jag gick i skolan, då det inte stod "svenska" utan "modersmål" på schemat, utan hänsyn till att det faktiskt även då fanns elever som hade ett annat modersmål.

Men den viktiga frågan här är förstås innehållet i förslaget, inte hur det är formulerat. Arbetsgruppen är rädd att elevernas kunskaper i svenska försämras radikalt. Det är intressant att jämföra det här med diskussionen om ämnesundervisning på engelska i svenska skolor,  även kallad SPRINT. Där är motståndarna i första hand rädda för att elevernas ämneskunskaper försämras radikalt om de inte får undervisning på sitt modersmål (vilket i detta fall faktiskt är svenska). Generellt är det förstås så att den som får undervisning på ett annat språk än modersmålet förmodligen tillgodogör sig undervisningen sämre men samtidigt lär sig en del av språket. Om jag vill läsa 30 hp i nationalekonomi och väljer att göra det vid ett franskt universitet, kan jag förmodligen något mindre nationalekonomi men talar samtidigt bättre franska än jag hade gjort om jag stannat i Sverige och läst samma kurs där. Så här uppstår en målkonflikt. Vad som händer i debatten är något inte alltför ovanligt, nämligen att vardera sidan stirrar sig blind på den ena av de två effekterna och vägrar erkänna den andras existens. 

För min del tror jag att många grundskolelever med ett annat modersmål än svenska, särskilt de som är svaga både i svenska och (säg) matte, skulle må väl av att få undervisningen i matte på sitt modersmål. I och för sig inser även folkpartigruppen att man måste göra undantag och därför vill de undanta "nyanlända elever i förberedelseklass", och man vill också tillåta läxhjälp på modersmål. Dessutom vill de undanta de nationella minoriteterna, deras svenskbehärskning är tydligen inte hotad.

Men det finns en annan aspekt här också. Enligt förslaget till språklag har alla, även de som inte har svenska eller ett nationellt minoritetsspråk som modersmål, rätt att "använda och utveckla" sitt modersmål. I detta ingår rimligtvis rätten att lära sig fackterminologi, exempelvis matematiska termer, på det egna språket. Det är svårt att se att man i praktiken kan utöva den rätten om det inte finns möjlighet att få ämnesundervisning på modersmål.

Förslaget har redan kritiserats på flera håll, bland annat av Språkrådet.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dumt förslag

  1. Lasse skriver:

    Den bästa humorn...

     är den som inte har för avsikt att vara humoristisk… Snacka om att utöva explicit förtryck genom att försöka vara implicit…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>