Närmast magisk effekt av modersmålsundervisning

I en DN-artikel idag berättas om en undersökning som sägs ha visat att elever med invandrarbakgrund som får modersmålsundervisning får mycket bättre skolresultat än de som inte får det. Vår gamle vän skolministern Jan Björklund ställer sig skeptisk till resultatet och säger att det nog beror på att de som deltar i modersmålsundervisningen är mer motiverade än andra. Det är positivt att Björklund numera har en skeptisk inställning till statistiska undersökningar fast man kan väl misstänka att det delvis beror på om resultatet stämmer med hans egna värderingar eller inte — han säger nämligen också att han tycker det är viktigare med undervisning i svenska än i modersmålet. Jag tycker att en ansvarig minister inte borde uttala sig om vilka skolämnen som är viktigare än andra men kan delvis dela hans skepsis. Av artikeln framgår nämligen att invandrarungdomar som har fått modersmålsundervisning i genomsnitt har avsevärt bättre resultat i skolan än elever utan invandrarbakgrund. (Detta tycks vara struket i nätupplagan av DN men står i papperstidningen.) Jag tycker det verkar osannolikt att ett par timmars modersmålsundervisning skulle ha en så positiv effekt. Man kan ju undra om det inte finns någonting liknande undervisning som skulle ha samma effekt på de elever som har svenska som modersmål — den som hittar något sådant har kvalificerat sig för ett större pedagogiskt pris.

 
Men vare sig man kan dra några slutsatser av den här undersökningen eller inte är modersmålsundervisning en viktig och bra sak. Problemet är väl snarast just att man kan undra om den är tillräckligt omfattande för att ge eleverna de kunskaper och färdigheter de behöver framför allt i skriftspråket. Man kan misstänka att för en stor del av invandrarungdomarna blir hemspråket/modersmålet språk nästan bara ett talat språk.
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Närmast magisk effekt av modersmålsundervisning

  1. Annika skriver:

    Statistiken bygger på att endast 50 procent av de behöriga får modersmålsundervisning. Därav troligen förklaringen till varför de får bättre betyg än de med svenska som modersmål. Om alla läste ämnet kanske resultatet skulle vara detsamma, om det inte är så att tvåspråkighet i sig ger en fördel.

  2. Daniel skriver:

    Tvåspråkighet ger fördelar

    Badlands Hyena länkar till ett antal studier som pekar på just det, att det finns fördelar med att vara tvåspråkig.

    Sen kan man säkert diskutera Skolverkets studie som sådan, men vad jag förstår (är själv ingen expert) är det ingen kontroversiell åsikt bland språkforskare att det är bra för skolgången i allmänhet att ha ett stabilt förstaspråk att stå på när man ska ta till sig undervisning på ett främmande språk.

  3. Jan Wiklund skriver:

    Inte bara eleven har fördel

    Huruvida det är bra för eleverna med tvåspråkighet kan jag inte avgöra. Men att det är bra för samhället, ekonomin och landet att det finns folk som kan många språk tar jag för givet.

    Och att då utbilda ungar som redan kan lite arabiska hemifrån i arabiska torde vara enormt mycket billigare än att satsa på enspråkiga etniska svenskar nån gång i gymnasieåldern eller på universitetet. Resultatet torde också bli bättre.

  4. Mandala skriver:

     Det som är struket i DN:s nätupplaga står dock klart och tydligt på http://www.skolverket.se – man har jämfört med svenska elever.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>