Mera adjektiv i förskolan?

I DN från den 24 oktober står en artikel med rubriken "Vi bedömer inte barnen" som handlar om förskolor där man har "infört individuella utvecklingsplaner med närapå betygsliknande omdömen", vilket Skolverket inte är så förtjust i. På förskolan Torget i Bredäng (där mer än 90 procent av barnen talar ett annat språk än svenska hemma) "genomsyras hela dagens verksamhet av en vilja att utveckla barnens språk". Men bedömningar gör man inte, däremot säger man så här:

Vi gör en kartläggning en gång om året. Vi talar om barnet och skriver en språkplan. Det kan handla om att vi med det barnet ska använda mer adjektiv.

Frågan är förstås om inte en sådan språkplan måste grundas på någon form av bedömning av barnet — fast förmodligen sätter man här likhetstecken mellan "bedömning" och "betygsliknande omdömen". Men vad som egentligen fick mig att skriva det här inlägget är det som står om att använda mer adjektiv.  Om man ska ta detta alldeles bokstavligt låter det som om man analyserar barnets språk så att man kan avgöra vilka ordklasser det är bra eller mindre bra på, och att personalen sedan anstränger sig för att justera sin egen användning av de här ordklasserna när de pratar med barnet. Jag ställer mig en aning tvivlande till att det här är ett realistiskt sätt att utveckla barns språk. Nu får man väl göra reservationen att den bild av arbetet på förskolan som man får i artikeln möjligen inte är helt rättvisande.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mera adjektiv i förskolan?

  1. Eliza skriver:

    Heja dagiset!

    Min föräldraerfarenhet är att barn (åtminstone egna) är ganska påverkbara när det gäller ordförråd. Frågan är dock hur mycket tid personalen på förskolan har att tala med det enskilda barnet? Men i sig tycker jag att det är positivt att de har en plan för barnens språkutveckling, det tror jag inte är alldeles självklart.

  2. Östen Dahl skriver:

    Svar till Eliza

    Ja, min tveksamhet gäller inte träning av ordförråd i allmänhet, jag är bara skeptisk mot att man kan göra så specifika diagnoser av vad enskilda barn behöver liksom att man kan ändra sin egen användning av olika ordklasser (utan att det blir krystat). Dessutom talar man väl ofta till flera barn på en gång på en förskola — ungefär vad du också säger.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>