Ljudsymboliken lever!

Något av det första man lär sig som blivande lingvist är att språket är arbiträrt, dvs att det inte finns något bortom den kulturspecifika konventionen som länkar en viss ljudsträng till ett begrepp. (Sen finns det såklart undantag till principen, som tex onomatopoesi).

Nyligen har texasforskarna Tina Lowrey och L. J. Shrum genomfört en undersökning där de skapat fiktiva varumärken och frågat folk om deras intresse för en produkt med det uppfunna namnet.

Namnen skapades så att enbart en vokal skiljde dem åt (tex nillen och nallen), och de icke-existerande produkterna var sådana att en del var små/snabba/vassa (tex knivar) och andra stora/långsamma/trubbiga (som stadsjeepar och hammare).

Och mycket riktigt — främre vokaler ansågs bättre matcha knivar, medan bakre vokaler bättre passade stadsjeepar.

Hela artikeln kan tillgås här.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>